Kalendarium

Piątek, 2024-04-19

Imieniny: Alfa, Leonii

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 730505
  • Do końca roku: 256 dni
  • Do wakacji: 63 dni

Kartka z kalendarza

Spotkanie z muzyką

W tym roku szkolnym nauczycielki w starszych grupach wiekowych (5,6 latki) realizują edukacyjny projekt muzyczny " Wszystko jest muzyką".

OPIS PROJEKTU:

Zainteresowanie światem muzyki należy kształtować od najmłodszych lat, ponieważ muzyka jest bardzo ważnym elementem w życiu każdego człowieka. Muzyka kształtuje w nas treści o charakterze estetycznym, które mają wpływ na nasz rozwój.

Projekt obejmuje działania z zakresu: ruchu przy muzyce, słuchania muzyki, śpiewu, aktywności tanecznej, gry na instrumentach, tworzenia muzyki, a także działalności plastycznej zainspirowanej muzyką oraz rozwijanie twórczości językowej dziecka. Projekt zakłada rozwijanie mowy dziecka po przez tworzenie opowiadań do wysłuchanego utworu, wymyślanie tytułu utworu, itp.

Tylko muzyka daje, tak szerokie możliwości twórczego działania i kształtowania odporności. Sprzyja ona twórczym poszukiwaniom i odkryciom w atmosferze radosnej zabawy i odprężenia. odkrywania świata dźwięków, rozpoznawanie ich, naśladowanie, określanie źródła ich pochodzenia to wspaniała zabawa dla dziecka, prowadząca w efekcie do zrozumienia muzyki. Należy więc stwarzać dzieciom jak najwięcej ku temu okazji, aby coraz lepiej czuły i rozumiały " słownik muzyczny". Dziecko musi poznać wszystkie składniki muzyki - wtedy będzie ją rozumieć, a to rozumienie pozostanie właśnie na całe życie.

Bardzo ważną formą kształcącą umiejętność uważnego słuchania stanowią ćwiczenia w spostrzeganiu i odróżnianiu zjawisk akustycznych w przyrodzie i otoczeniu. Chodzi tu zarówno o znane dzieciom odgłosy ( klakson samochodu, szczekanie psa, turkot kół, itp) jak również dźwięki instrumentów o określonej i nieokreślonej wysokości brzmienia. Wykonanie zadań z tego zakresu wymaga od dzieci dużej koncentracji uwagi, dlatego też takie ćwiczenia powinny przebiegać w formie ciekawych zabaw pobudzających do aktywnego słuchania. Niesłychanie ważne jest również uwrażliwienie dziecka na elementy muzyki ( dźwięki wysokie, niskie, barwę dźwięku, poczucie rytmu i tempa, kierunek linii melodyjnej, strukturę utworu). Może to i powinno występować przy różnych okazjach: nie tylko na zajęciach umuzykalniających, ale i w zabawach ruchowych, lub też jako przerywniki innego rodzaju zajęć.