Kalendarium

Sobota, 2017-11-25

Imieniny: Elżbiety, Katarzyny

Statystyki

  • Odwiedziny: 282420
  • Do końca roku: 36 dni
  • Do wakacji: 209 dni

Głośne czytanie a rozwój mowy dzieci

Jednym z czynników wpływającym na rozwój mowy dzieci jest głośne czytanie. Warto czytać już dziecku w okresie prenatalnym, ponieważ stwierdzono, że w trzecim trymestrze ciąży dziecko reaguje na bodźce dźwiękowe, czyli zaczyna słyszeć. Słyszy zarówno dźwięki płynące z ciała mamy oraz docierające z zewnątrz np. głosy rodziców. Od tych pierwszych chwil po wkroczeniu w świat dźwięków dziecko tworzy wzorzec prawidłowej mowy. Warto więc rozmawiać z nienarodzonym maluszkiem i czytać mu książki.

Dziecko przychodząc na świat, zna już doskonale głos mamy i taty, kojarzy czytane mu wiersze i opowiadania, które przyczyniały się do radosnego nastroju mamy. Dlatego ważne jest, by po urodzeniu się dziecka, czytać mu jeszcze więcej. W ten sposób niemowlę uczy się rozumieć mowę, czyli tworzy tzw. słownik bierny. Ta prawidłowość jest związana z kolejnością dojrzewania poszczególnych ośrodków w mózgu odpowiedzialnych za rozumienie oraz artykulację. Nauka mowy rozpoczyna się więc tak naprawdę od momentu, kiedy niemowlę zaczyna być otaczane dźwiękami mowy. Czytanie pozwala małemu dziecku stopniowo poznawać język, a w późniejszym wieku rozwijać słownictwo i uczyć prawidłowej budowy zdań oraz umiejętności zadawania pytań.

Bardzo ważny jest sposób czytania dzieciom. Nie wolno nam popadać w monotonię i czytać w „szkolny” nudny sposób. Nie można dzieciom czytać książki, nie skupiając się na jej treści. Ogromnie ważna jest empatia i zaangażowanie czytającego. Dobrze jest gestykulować i naśladować mimikę bohaterów. Wczuwając się w emocje postaci, należy uważać, by nie popaść w przesadę, zwłaszcza jeśli historia jest straszna, a my czytamy ją małemu, wrażliwemu dziecku. Zadaniem rodzica jest dostosowanie natężenia emocji, szczególnie negatywnych, do poziomu tolerancji dziecka.

Należy także zwrócić uwagę na wybór książek. Książka musi być estetyczna, bez błędów merytorycznych i językowych. Warto jest posiadać takie pozycje, w których na przykład dziecko czytało by razem z dorosłym, poprzez nazywanie obrazków umieszczonych w tekście. Dobrze jest, gdy w treści znajdują się wyrazy dźwiękonaśladowcze, które dziecko może powtarzać (np.: kap, kap…, miau, miau…., ko, ko…).

Zachęcam do głośnego czytanie swojemu dziecku codziennie, o stałej porze, minimum 20 minut dziennie.