Kalendarium

Sobota, 2024-04-20

Imieniny: Agnieszki, Amalii

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 730770
  • Do końca roku: 255 dni
  • Do wakacji: 62 dni

Kartka z kalendarza

Logopeda

Kwalifikowanie dzieci do zajęć logopedycznych odbywa się na podstawie badań przesiewowych mowy, opinii i orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Zajęcia logopedyczne odbywają się dwa razy w tygodniu po 20 lub 25 minut z dziećmi 5-6 letnimi i dwa razy w tygodniu po 15 minut z dziećmi 3-4 letnimi. Dla każdego dziecka według ustalonego harmogogramu: indywidualnie lub grupowo stosownie do zaburzeń artykulacyjnych lub wady wymowy. Działania podejmowane są w oparciu o opracowane Programy Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej (terapia grupowa lub indywidualna). Terapii logopedycznej towarzyszy równolegle prowadzona praca indywidualna z dzieckiem podejmowana przez nauczycielki w grupie oraz współpraca z rodzicami.

Przedstawiam propozycje zabaw i ćwiczeń usprawniających aparat oddechowy i artykulacyjny. Są to przykłady zaczerpnięte z literatury fachowej, jak i pomysły moje i zaprzyjaźnionych logopedów.

W skład aparatu oddechowego, biorącego udział w nadawaniu mowy, wchodzą: jama nosowa, tchawica i płuca. Krtań  to narząd fonacyjny, czyli tworzący głos. Aparat artykulacyjny zaś  to: jama ustna, gardłowa, nosowa i wreszcie artykulatory: wargi, język, podniebienie miękkie i twarde oraz żuchwa, dzięki którym głos zostaje uformowany w konkretne już dźwięki mowy tzn. głoski.

Poniższe ćwiczenia możecie próbować wykonywać już z dziećmi 3 – letnimi. Dla wszystkich dzieci mogą być formą działań profilaktycznych, wspomagających rozwój mowy, ale także stanowić część pracy terapeutycznej dla dzieci z zaburzeniami w rozwoju mowy.

Zachęcam to zapoznania się z propozycjami ćwiczeń. Większość z nich ma formę zabawy, gdyż jest to naturalna aktywność dziecka w wieku przedszkolnym. Możecie Państwo sami wymyślać kolejne, wiedząc już czemu mają służyć. Nie będzie to z pewnością zmarnowany czas,  ale czas spędzony razem z dzieckiem.

Ważna jest jednocześnie systematyczność, czyli codzienna praca przynajmniej  2 razy po 15 min. Sprzyja to trwałej poprawie sprawności i czucia ułożenia warg, języka, podniebienia miękkiego i żuchwy, a także uczy nasze pociechy tak ważnej w nabywaniu mowy samokontroli.

Życzę owocnej pracy.

PROFILAKTYKA LOGOPEDYCZNA - pliki do pobrania

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE - pliki do pobrania